دندانپزشکی – اهمیت بهداشت دست در محافظت از ویروس کرونا


شستن دست ها و تمیز نگه داشتن آنها فرآیندی ساده اما مهم است که به لطف کووید 19 دوباره ظهور کرده و هزینه قابل توجهی ندارد، علاوه بر این، دست های تمیز اساسی ترین روش محافظتی است که برای محافظت در برابر بیماری های تنفسی توصیه می شود.

بر اساس داده های سازمان جهانی بهداشت، با توجه به شستن دست ها و سایر توصیه های ساده بهداشتی، بیماری های دستگاه تنفسی تحتانی را می توان تا 45 درصد کاهش داد.

هزاران سال است که عادت شستن دست ها در ادیان و فرهنگ های مختلف وجود داشته است. اگر به خاطر داشته باشید بیهوده نبود که در دوران کودکی ما مادران ما از همه می خواستند قبل از غذا دست های خود را بشویند…

در دهه 1800، زمانی که میکروارگانیسم‌ها به طور کامل کشف نشدند، دکتر ایگناز سملوایز متولد مجارستان مشاهده کرد که در مرگ نوزادان در بیمارستانی که در آن کار می‌کرد، پزشکان میکروب‌ها را به مادرانی که بدون شستن دست‌های خود پس از کار بر روی جسد زایمان می‌کردند، منتقل می‌کردند. وی پزشکانی را که با آنها کار می کرد موظف به شستن دست ها و وسایل مورد استفاده با محلول کلر کرد و به این ترتیب مرگ و میر مادران از 18 درصد به 1 درصد کاهش یافت. اما با وجود این، دکتر ساملوایس در اثر مخالفت ها شغل خود را از دست داد، ادعا شد که او مشکل روانی داشته و در سن 47 سالگی درگذشت. پس از آن، شستن دست ها در جراحی بسیار جدی گرفته شد، که در آن دکتر بریتانیایی. جوزف لیستر یک پیشگام بود. در امپراتوری عثمانی، فلورانس نایتینگل، بنیانگذار پرستاری مدرن امروزی، در گسترش قوانین شستن دست ها و بهداشت در بیمارستان های نظامی در طول جنگ کریمه پیشگام بود.

وقتی دست های خود را با صابون می شوییم، ویروس ها تجزیه می شوند و ناپدید می شوند، پس چگونه این اتفاق می افتد؟

ویروس کرونا دارای ژنوم ویروس در وسط، غشای لیپیدی محافظ در اطراف آن است و سپس پروتئین به پایان می رسد. ویروس با استفاده از این پروتئین ها در سلول های انسان مستقر می شود و تکثیر می شود. وقتی دست های خود را به مدت یک دقیقه کاملا با صابون می شوییم، مولکول های صابون موجود در آب به غشای لیپیدی شکننده ویروس ها می چسبند و به راحتی این غشاء را می شکنند، به طوری که ذرات ویروسی با آب شسته می شوند. شسته و نابود شده است. ضمناً باید عرض کنم که بیشتر ضدعفونی کننده ها و ضدعفونی کننده ها و میکروب کش های موجود در بازار بهتر از یک آب و صابون تمیز کننده خوب از دست ها محافظت نمی کنند، شستشو برای محافظت کافی است. در صورت عدم وجود آب و صابون می توان از ادکلن 80 درجه یا ضدعفونی کننده دست بر پایه الکل استفاده کرد. با این حال، تمیز کردن بیش از حد دست با الکل بیشتر از حد لازم می تواند پوست را خشک کرده و باعث ایجاد ترک و اگزما شود. به همین دلیل دست ها باید چند بار با کرم مرطوب کننده مرطوب شوند و نباید با صورت و چشم تماس پیدا کنند.دستکش فقط برای بیماران کووید 19، بستگان بیمار و کارکنان بهداشتی مناسب است. از طرف دیگر، شخصی که در خیابان است، فقط به خاطر استفاده از دستکش ممکن است احساس اعتماد کاذب داشته باشد و این ممکن است باعث شود که ویروس بیشتر در اطراف پخش شود. اگر قرار است از دستکش استفاده شود، قبل از درآوردن دست ها باید با آب صابون شسته شود، سپس به عنوان زباله های پزشکی دور ریخته شود و برای بار دوم استفاده نشود.امروزه اهمیت شستن صحیح دست ها بیشتر درک شده است. هر روز بیشتر اولین اولویت در تمیز کردن بدن باید شستن دست ها باشد.

برات روزای سلامتی آرزو میکنم آقا

محتوای صفحه فقط جنبه اطلاع رسانی دارد، لطفا برای تشخیص و درمان با پزشک خود مشورت کنید.



مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *