دندانپزشک – اهمیت بافت نرم در اختلالات فک


انسان در مرحله جنینی، زمانی که برای اولین بار شروع به تشکیل می کند، کاملاً از بافت نرم تشکیل شده است.

هیچ بافت سختی در مرحله جنینی یافت نمی شود. ابتدا در این بافت نرم اعصاب تشکیل می شود که تحت هدایت اعصاب ماهیچه ها تشکیل می شود در آن لحظه بافت سخت یعنی استخوان ها با هدایت ماهیچه ها شکل می گیرد و بر خلاف آنچه که شناخته شده است بافت های سخت تشکیل می شوند. توسط اثر بافت های نرم شکل گرفته است. این برای دهان، صورت و فک کاملاً صادق است. ماهیچه ها نقش اصلی را در شکل دادن به فک پایین و بالایی دارند.

این عضلات؛ ماهیچه های جویدنی، عضلات صورت، عضلات گردن و از همه مهمتر زبان. عضله ای که بیشترین نقش را در شکل دادن به صورت دارد، زبان است. در شرایط عادی، پاپیلا که ساختاری کمی برآمده در پشت دو دندان ثنایای ما روی دیلوکو دارد، همیشه در تماس است.

نه در حین بلع، پشت را کاملا لمس می کند، حمایت می شود و استخوان هیوئید را به سمت بالا می کشد و عمل بلع را انجام می دهد. ارزش هیچ دندانی ندارد، نه در هنگام بلع، فقط کام. لمس کام به این معنی است که فک بالا را تحریک می کند تا رشد کند. برعکس، اگر زبان هنگام بلع دندان ها را لمس کند، دندان ها را به جلو می راند و بین دندان ها فاصله ایجاد می کند.

به همین دلیل است که شکل معمولی خانم از بالا به شکل نعل اسب و U شکل است.

در مواردی که بلع فیزیولوژیکی رخ نمی دهد، رشد فک بالا ناکافی باقی می ماند. نارسایی آن به این معنی است که زبان نمی تواند فضای کافی در کام پیدا کند. پیدا نکردن فضای کافی به این معنی است که زبان مجبور می شود در موقعیت پایین تری قرار گیرد. این وضعیت نامطلوب زبان نیز منجر به برخی موقعیت های نامطلوب می شود.

یکی از این موقعیت ها به اصطلاح پرستو بچه است. این اتفاق با حرکت دندان‌های زبان به سمت جلو، فاصله بین دندان‌ها را باز می‌کند و حتی در برخی موارد منافذی به اندازه کافی برای ورود زبان ایجاد می‌کند. این وضعیت باعث اختلالات زیبایی شناختی و گفتاری می شود. اگر بلع اصلاح نشود، بدتر شدن مادام العمر متوقف نمی شود.

از طرف دیگر، زبان پایینی فک پایین را تشویق می کند تا بیشتر از فک بالا رشد کند.

حتی اگر بیماران دارای فک پایین بیرون زده تحت درمان قرار گیرند، اگر زبان آنها در وضعیت طبیعی خود قرار نگیرد و بلع اصلاح نشود، درمان شده محسوب نمی شوند. زیرا درمان قطعا باز خواهد گشت.

به همین دلیل است که بافت نرم در درمان ها مهمتر از بافت سخت است.

محتوای صفحه فقط جنبه اطلاع رسانی دارد، لطفا برای تشخیص و درمان با پزشک خود مشورت کنید.



مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *