دندانپزشک – دندانپزشکی پیشگیری چیست؟


دندانپزشکی پیشگیری چیست؟

تداوم سلامت دهان و دندان را می توان با معاینات معمول دندانپزشکی و اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکی تضمین کرد. به ویژه در کودکان، زنان باردار، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های مزمن اهمیت دارد.

دندانپزشکی حفاظتی

تضمین تداوم سلامت دهان و دندان

تداوم سلامت دهان و دندان را می توان با معاینات معمول دندانپزشکی و اقدامات پیشگیرانه دندانپزشکی تضمین کرد. به ویژه در کودکان، زنان باردار، سالمندان بالای شصت سال و افراد مبتلا به بیماری های مزمن اهمیت دارد.

تشخیص زودهنگام

  • معاینه دندان دو بار در سال
  • معاینه رادیولوژیک

انجام درمان های مناسب

  • پرکردن دندان و درمان
  • تمیز کردن سطح دندان و صاف کردن سطح ریشه
  • در صورت فشردن دندان ها پلاک شبانه درست کنید

ارتقاء سلامت

  • آموزش بهداشت دهان و ایجاد انگیزه
  • تجزیه و تحلیل رژیم غذایی و مشاوره
  • آموزش بهداشت دهان و دندان به والدین و زنان باردار (رسانه های گروهی، فردی در کلینیک)

اتخاذ تدابیر حفاظتی

  • مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید
  • استفاده دوره ای ژل فلوئور توسط پزشک
  • استفاده از فیشورسیلانت توسط پزشک

تست های فعالیت پوسیدگی Ç.AT

در نتیجه بررسی نمونه بزاق گرفته شده در محیط آزمایشگاه، حساسیت کودک به پوسیدگی مشخص می شود. با توجه به نتایج به دست آمده، برنامه محیط بان مناسب آغاز می شود. ارزیابی خطر پوسیدگی دندان راهنمایی در برنامه ریزی درمان، انتخاب مواد پرکننده و تعیین زمان فراخوان بیمار است.

کاربردهای فلور

فلوراید موثرترین و ساده ترین روش برای جلوگیری از پوسیدگی دندان یا جلوگیری از پوسیدگی دندان جدید است. سیستمیک در کشورهای غربی برای چندین سال(قرص فلور) به این ترتیب ساختار دندان ها با فلوئور تقویت شده و آن ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می کند.

با این حال امروزه مشخص شده است که استفاده مستقیم از فلوئور روی دندان موثرتر است. مطالعات ثابت کرده است که استفاده از فلوئور به طور مستقیم بر روی دندان پس از رویش فلوراید در دهان موثرترین روش در پیشگیری از پوسیدگی است. قرص فلوئور باید به افرادی که در گروه پرخطر پوسیدگی در کودکان زیر 3 سال قرار دارند، با پیگیری متخصص اطفال داده شود. فلور استفاده شده توسط متخصصین اطفال به اشکال مختلف (ژل، محلول، وارنیش) باید در فواصل زمانی معینی بلافاصله پس از رویش دندان اعمال شود و حداقل به مدت چهار سال استفاده شود.

فیشور سیلانت

فیشور سیلانت امروزه پرکاربردترین روش در دندانپزشکی پیشگیری است. دندان های کودکان ما، به ویژه دندان های آسیاب دائمی که در اوایل کودکی باقی می مانند، از سطوح جویدنی شروع به پوسیدگی می کنند. فرورفتگی ها و برجستگی های عمیق روی سطوح جونده دندان های آسیاب برای گیرکردن باقی مانده های غذا و ایجاد پوسیدگی بسیار مناسب است و تمیز کردن آنها بسیار سخت است. فیشورسیلانت ها به دلیل قوام سیال خود، این فرورفتگی ها را پر می کنند و از گیرکردن باقیمانده های مواد غذایی در آنجا جلوگیری می کنند.

مناسب ترین زمان استفاده از فیشورسیلانت در ماه های اول رویش دندان است. این اپلیکیشن نه تنها برای دندان های دائمی، بلکه برای دندان های شیری که سال ها در دهان باقی می مانند نیز قابل استفاده است.

استفاده از فیشور سیلانت کاملا بدون درد است. با اپلیکاتورهای مخصوص روی دندان ها اعمال می شود. مطالعات نشان داده اند که فیشور سیلانت ها از دندان ها در برابر پوسیدگی 85 تا 90 درصد محافظت می کنند.

متغیرهای

جایگاه‌داران؛ آنها وسایل متحرک یا ثابتی هستند که برای محافظت از محل دندان های شیری که به هر دلیلی زودرس از دست رفته اند ساخته شده اند. دندان های شیری به عنوان جایگیر طبیعی و همچنین دندان های دائمی عمل می کنند.

اگر دندان های شیری به هر دلیلی زود از دست می روند. در عرض 6 هفته، سایر دندان ها به سمت این شکاف می لغزند و محل دندان شیری کشیده شده را می بندند. این کار از رویش دندان دائمی زیرین از محل ایده آل خود جلوگیری می کند. اگر دندان دائمی نتواند از جایی که باید بیرون بزند، ممکن است باعث شلوغی دندان ها شود و این ممکن است در سنین پایین باعث مشکلات ارتودنسی شود. جای نگهدارنده ها وسایل شخصی سازی شده ای هستند که از فلز یا پلاستیک ساخته شده اند. بسته به تعداد یا محل از دست دادن زودرس دندان های شیری می تواند ثابت یا متحرک باشد.

محتوای صفحه فقط جنبه اطلاع رسانی دارد، لطفا برای تشخیص و درمان با پزشک خود مشورت کنید.



مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *