دندان درد – سوالات متداول (پرسش های متداول) در مورد دندانپزشکی کودکان


  1. از چه زمانی باید مسواک زدن کودکم را شروع کنم؟

مسواک زدن در نوزادان باید به محض بیرون آمدن اولین دندان شیری انجام شود. مسواک های انگشتی که به راحتی می توانید آن ها را در داروخانه ها پیدا کنید، مناسب ترین وسیله برای مسواک زدن تا زمانی که دندان های ناحیه پشت بیرون بیایند هستند. پس از آن، این روند باید با مسواک مناسب برای سن کودک ادامه یابد. دندان ها باید توسط والدین یا مراقبین حداقل 2 بار در روز با خمیردندان های حاوی فلوراید، بعد از صبحانه و قبل از خواب شبانه مسواک زده شود.

  1. چگونه باید مسواک و خمیر دندان را در مراقبت از دهان کودک انتخاب کنم؟

با توجه به سن کودک و اندازه دهان او می توان مسواک نرم را ترجیح داد. به دلایل بهداشتی، مسواک باید هر سه ماه یکبار تعویض شود. به دلیل خطر بلعیدن خمیر دندان در کودکان زیر 2 سال، مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه یک دانه برنج توصیه می شود. برای کودکان 2 تا 6 ساله، استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه یک نخود توصیه می شود. مسواک زدن دو بار در روز و زیر نظر والدین ضروری است.

  1. اولین معاینه دندان چه زمانی باید انجام شود؟

مناسب است که نوزادان را ظرف یک سال از رویش اولین دندان شیری نزد دندانپزشک ببرند. به این ترتیب می توان مشکلات دندانی را قبل از وقوع کنترل کرد. خانواده ها را می توان در مورد بسیاری از مسائل مانند مراقبت از دهان و تاثیرات تغذیه بر تشکیل پوسیدگی در نوزادان آگاه کرد. کنترل دندانپزشکی با توجه به گروه خطر پوسیدگی کودک در فواصل منظم ادامه می یابد.

  1. دندانپزشکی در کودکان از چه زمانی شروع می شود؟

دندان های شیری معمولا از شش ماهگی کودک شروع به رویش می کنند. در حدود 3 سالگی رویش دندان های شیری کامل می شود. در این مدت 20 دندان شیری در دهان وجود دارد. دندان های شیری به دلیل تفاوت های ساختاری بیشتر مستعد ساییدگی و پوسیدگی هستند. در سن 6 سالگی، دندان های شیری شروع به ترک جای خود به دندان های دائمی می کنند. این وضعیت به طور متوسط ​​تا 13 سالگی ادامه دارد. پوسیدگی های موجود در دندان های شیری نیز بر سلامت دندان های دائمی تازه رویش شده تأثیر منفی می گذارد.

  1. پوسیدگی بطری چیست؟

حفره های شیشه شیر نوزاد حفره های دوران کودکی هستند که در نتیجه تغذیه کودک با شیر یا شیر خشک به خصوص قبل از خواب ایجاد می شوند. پس از رویش دندان، تغذیه با غذاهای حاوی کربوهیدرات باعث تشکیل پوسیدگی می شود.

  1. برای جلوگیری از پوسیدگی شیشه شیر نوزاد چه باید کرد؟

جلوگیری از خوابیدن نوزاد با شیشه شیر اولین اقدامی است که باید انجام شود. شیرین کننده هایی مانند عسل، شکر، ملاس نباید به غذای داخل بطری اضافه شود. بعد از تغذیه شبانه، در صورت امکان، باید به نوزاد آب داده شود و دهان او با پارچه مرطوب پاک شود. پس از رویش اولین دندان ها باید با مسواک انگشتی و خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه دانه برنج مسواک زده شود و نوزاد توسط اولین دندانپزشک معاینه شود.

  1. آیا دندان های شیری باید درمان شوند؟

دندان های شیری به اندازه دندان های دائمی مهم هستند. دندان‌های پوسیده باعث درد می‌شوند و بر بسیاری از فعالیت‌های روزانه مانند خوردن، تمرکز و خواب تأثیر منفی می‌گذارند. دندان های شیری پوسیده درمان نشده ممکن است منجر به شرایط التهابی و بیماری های عفونی شود که ممکن است بر سلامت عمومی تأثیر بگذارد. دندان‌های شیری که زود از موعد از دست می‌روند یا کشیده می‌شوند، می‌توانند مشکلاتی مانند شلوغی یا نهفته شدن دندان‌های دائمی ایجاد کنند.

  1. آیا شکاف دندان های شیری کشیده شده باید حفظ شود؟

هر دندان شیری به عنوان یک مکان نگهدارنده برای دندان دائمی که بعد از آن خواهد آمد عمل می کند. برای اینکه محل اشغال دندان شیری که قبل از افتادن طبیعی کشیده شده است از بین نرود، باید شکاف های ایجاد شده پس از کشیدن حفظ شود. این فضاها را می‌توان با وسایلی به نام مکان نگهدارنده محافظت کرد.

  1. نگهدارنده مکان چیست؟

Placeholder ها وسایل ثابت یا متحرکی هستند که تا زمان رویش دندان های دائمی استفاده می شوند تا از از دست رفتن جای دندان های شیری که قبل از زمان طبیعی خود به هر دلیلی از بین رفته اند جلوگیری شود. این وسایل توسط تکنسین های دندانپزشکی مخصوص دهان کودک با اندازه گیری دهان ساخته می شوند. آنها می توانند ثابت یا متحرک باشند. دستگاه های ثابت به دندان های موجود در دهان متصل می شوند. آنها باعث ایجاد حفره یا مشکلات لثه نمی شوند. وسایل قابل جابجایی دستگاه های قابل جابجایی هستند. هنگام غذا خوردن باید حذف شود. بعد از غذا، دندان ها را باید مسواک زد و دوباره در دهان گذاشت.

  1. پس از ساخته شدن مکان نگهدار چه چیزی باید در نظر گرفته شود؟

از خوردن غذاهای چسبناک (مانند آدامس، لوبیا ژله ای، دمنوش ترکی) باید خودداری کرد. این نوع غذا ممکن است باعث کنده شدن دستگاه شود زیرا نیرویی به دستگاه وارد می کند تا از دهان دور شود. جایگیرها باید به طور مرتب مسواک زده شوند. نگهدارنده های متحرک باید طبق تجویز پزشک درج و برداشته شوند. مدت استفاده از وسایل داخل دهان توسط پزشک مشخص می شود. در این فرآیند باید معاینات منظم با دندانپزشک انجام شود.

  1. چه کسانی می توانند تحت بیهوشی عمومی درمان های دندانپزشکی انجام دهند؟

انجام درمان های دندانپزشکی لازم تحت بیهوشی عمومی برای کودکانی که هر گونه مشکل سیستمیک یا روانی دارند و نمی توانند در طول درمان های دندانپزشکی مورد نیاز انطباق کافی از خود نشان دهند، امکان پذیر است.

  1. چگونه باید از سلامت دهان و دندان در افراد ناتوان محافظت کرد؟

کودکان معلول ممکن است نتوانند به طور کامل یا مؤثر بهداشت دهان و دندان و مراقبت شخصی را انجام دهند. به همین دلیل، کمک والدین یا مراقب در برخی مسائل اهمیت پیدا می کند. اگر می توان بعد از هر وعده غذایی این کار را انجام داد، دندان ها را باید با پارچه پنیر تمیز کرد، اگر نه با مسواک. توصیه می شود غذاهای حاوی قند و نشاسته را در برنامه غذایی خود کاهش دهند و این گونه مواد غذایی را در بین وعده های غذایی مصرف نکنند. کنترل های روتین سه ماهه به منظور کاهش خطر پوسیدگی در افراد دارای معلولیت مهم است.

  1. فیشور سیلانت چیست، برای چه کسانی کاربرد دارد؟

استفاده از فیشور سیلانت یک کاربرد محافظتی است که برای دندان های مولر در کودکان اعمال می شود. روی حفره ها و شکاف های دندان آسیاب اعمال می شود و از تجمع مواد مغذی در این نواحی جلوگیری می کند و از جدا شدن این نواحی مستعد پوسیدگی اطمینان حاصل می کند. این کاربرد که نیازی به سایش دندان ندارد را می توان به راحتی برای دندان های بدون پوسیدگی که قبل از چهار سال رویش خود را کامل کرده اند اعمال کرد.

  1. کاربرد فلوراید چیست، برای چه کسانی کاربرد دارد؟

این یک کاربرد پیشگیرانه برای پیشگیری از پوسیدگی و پیشرفت پوسیدگی اولیه است. با توجه به توصیه پزشک و با توجه به مشخصات خطر پوسیدگی کودک، فلوراید را می توان در دوره های سه یا شش ماهه اعمال کرد.

محتوای صفحه صرفا جهت اطلاع رسانی است، لطفا جهت تشخیص و درمان با پزشک خود مشورت نمایید.



مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *